כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות
כולל וידאו

החגיגה של רביד, אסתר ויונתן

המופע של רביד כחלני וימן בלוז עם האורחת אסתר רדא, מופע פותח והרכב מלווה – הביג בנד של יונתן וולצ'וק, שמחת סופה עולם במועדון בארבי, היינו שם.

ערב המוקדש להופעה של ההרכב הגרוב Yemen Blues של רביד כחלני במועדון בארבי מתחיל באווירה של סוף העונה, יממה קודם לכן הכריז מנהל המועדון שאול מזרחי כי הוא החליט לסגור את המועדון החל מסוף השבוע ועד סוף ינואר. שאול תולה את האשמה בהתנהלות בלתי הגיונית של ממשלת ישראל מול הטיפול במגיפה היוצרת בלבול ופחד באוכלוסיה המצביעה ברגליים ויוצרת גלי ביטולים של רוכשי כרטיסים מראש לצד ירידה בהתעניינות במופעים המתוכננים.

שעה לפני המופע ישבתי עם שאול על הספסל הידוע בכניסה למועדון ושמעתי את המספרים, המופעים, לא רק באירועים שהיו סגורים בבארבי, גם את האמת מאחורי המספרים שהרבה מופעים אחרים שהתקיימו בזמן האחרון דיווחו על תפוסות קהל. אין ספק, על פי מה ששמעתי, אנחנו כקהל שוחר מוזיקה והופעות חיות, זו לא התקופה שלנו, אנשים חיים בפחד!

אך בואו נצא לרגע מההיסטריה! לא סתם הגענו הערב למועדון בארבי, רביד כחלני ולהקתו ימן בלוז אמורים לעלות מעל בימת המועדון בשעה עשר בלילה ולארח את אסתר רדא. שני כוכבים אמיתיים שזמן רב לא חוויתי הופעות שלהם.

את האירוע הפותח מביא נגן הטרומבון, המלחין והמעבד בסצנת הג'אז המקומית והעולמית יונתן וולצ'וק בעל השם העולמי בתחום. לצידו הרכב "הביג בנד" הכולל את מיטב נגני הג'אז וביניהם אסף יוריה, יובל דרבקין, שי גולן, איתי רייטן בסקסופנים, אסא קוק, ארד ייני בחצוצרות, יונתן וולצ'וק, יואב טריפמן, דור אסף בטרומבונים, יונתן ריקליס בפסנתר חשמלי, ארן הארדי בבאס ועופרי נחמיה על התופים. הקהל שרובו שהה במבואה החיצונית מתחיל אט אט להיכנס פנימה אל תוך המועדון והאווירה מתחילה להתחמם. חמש יצירות של יונתן והביג בנד שמקנחות בקטע בשם – The Evallution of Miss Poomak אשר נפתח בסשן גרובי של תופים ובס, מזכיר לנוכחים בעולם שג'אז הוא לא רק אימפרוביזציות ויציאות מהתלם אלא בראש ובראשונה מכונת קצב שאמורה לקחת את המאזינים בצעדי ריקוד, וולצ'וק דחף לנו באוזניים ביט שמזכיר את הרבי הנקוק מחד ואייזיק הייז מאידך.

אכן פתיחת מתאבנים מצויינת לערב ולהשתחררות הקהל. בעוד הקלידן והבסיסט יורדים מהבמה אשף כלי ההקשה רוני עיברין עולה לבמה יחד עם הפסנתרנית מאיה דוניץ, הגיטריסט ונגן העוד שניר בלומנקרנץ, הם מצטרפים לסקשן כלי הנשיפה של הביג בנד, החגיגה מתחילה. רביד כחלני עולה לבמה לקול תשואות הקהל, כשהוא לבוש בג'לביה בגוון פנינה מעוטר בציציות ולראשו כובע ברט אדום, נעול בנעליים מדליקות לבנות ואדומות, חגיגה אופנתית כהרגלו בקודש. זה לא הכל, לצידו של רביד על הבמה נמצאות הווקליסטיות המצויינות, זמרות יוצרות בפני עצמן, גל לוגסי (אקס ילדי החוץ), ג'ני פנקין (Masok) וגם מאיה מצטרפת לצידן כטריו קולות נשיים בקטע שנקרא "שושבינים" אשר למעשה מחבר את מופע הפתיחה של הביג בנד עם הימן בלוז והמקורות של הבנות לאווירת גרוב עם תפילה לאל באנגלית ובעברית כאשר רביד פותח בקטע תפילה בעצמו בהגייה תימנית, נשמע ממש כמו קטע בית כנסת כזה…

זו אכן הייתה פתיחה במה שקרוי בכל הכח והם הגבירו בהמשך, קרוב לשעתיים של הופעה עם כמה חומרים חדשים לצד להיטים מוכרים שלא הותירו סטטיסט אחד במקומו, להערכתי אפילו המאבטחים הניעו את גופם…

אבל לא אלאה אותכם בהגיגים, רגעי השיא במופע התרחשו כאשר היוצרת, הזמרת, השחקנית והכי גדולה מכולן – אסתר רדא המדהימה עלתה לבמה והצטרפה למופע עם שלושה שירים בדואט לצידו של רביד כחלני, השיר הראשון – We have got the soul שכלל שירה באנגלית וקטעי פיוט בתימנית, השיר השני של אסתר – Feeling Good מתוך המיני אלבום של אסתר I Wish  שיצא לאור בשנת 2015 וכבר סימן אותה כאחת הדיוות העולמיות שישראל הוציאה. רביד ואסתר המשיכו עם הפיוט התימני מסוגת הנשיד המבוצע באירועי שמחות – "אודה לאלי" שלקח את הקהל במועדון לפתוח מעגלי ריקוד בצעד תימני…

אוֹדֶה לְאֵלִי כּוֹנְנִי צוּר פּוֹעֲלִי
הוּא יִשְׁמְעָה קוֹלִי וְיָפִיק מַמְלְלִי

בִּשְׁמוֹ אֲקַוֶּה אֶכְרְעָה אֶשְׁתַּחֲוֶה
אַסְדִּיר שְׁבָח נָאֶה יְחִידָה מַלְּלִי

גַּלִּי לְמַצְפּוּנֵךְ לְרָאשֵׁי מַחֲנֵךְ
וַעְשִׂי רְצוֹן קוֹנֵךְ וְלִשְׁמוֹ הַלְּלִי

דַּאיִם בִּוַקְתִּי אַעְבֻּדַּךּ פִי טַאעֲתִּי
וַאַקְרַא פִי אלְאַיַאתּ וַארְגּוּךּ יָא וְלִי

כאשר אסתר יורדת מהבמה ורביד כחלני ממשיך את המופע עם ההרכב המשודרג הוא פותח עם שיר הנושא של אלבומו משנת 2015 – Insaiya  וממשיך בשיר מאחלה אל סאלם במקור בביצוע משותף עם ציון גולן, מה שהביא לכמה קריאות ביניים שנשמעו היטב – "אבא שמעון", אבל הלהיט של ציון לא היה בתכנית…

בתכלס, לא אלאה אותכם, חצות וחצי בלילה, המופע מסתיים והקהל מתחיל להתפזר. לרביד יש עוד תכניות כי בתאריך 22 בפברואר הוא חוזר עם הביג בנד של וולצו'ק ויארח את עדן דרסו במופע שיתקיים באילת במסגרת פסטיבל Sphera שהוא מעין ורסיה עדכנית לפסטיבל הג'אז בים האדום.

לא שכחתי אבל מאוד חשוב, זיו, איש שידור הלייב הקבוע של רביד הגיע במיוחד כדי להרים שידור לייב בפייסבוק של המופע המלא כדי שביתו של רביד כחלני, המתגוררת בפינלנד הרחוקה והקרירה תוכל לחלוק את הרגעים שעל הבמה עם אבא, הכל כאן.

לעיון בגלרייה המלאה מהמופע

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא